Tourbillon

Brevet du 7 Messidor An 9

Ant kiekvieno Breguet laikrodžio mechanizmo su tourbillon’u yra toks užrašas. Brevet lietuviškai reiškia patentas, o toliau einantys prancūziški žodžiai – tai data pagal Prancūzų revoliucinį kalendorių*, – devintųjų metų mesidoro septintoji, kas išvertus į mūsišką kalendorių būtų 1801-ųjų birželio 26-oji. Šios dienos patentu legendinis Abraham-Louis Breguet užpatentavo tourbillon’ą – specialią laikrodinę konstrukciją, kurioje visas mechaninio laikrodžio pabėgimo mechanizmas yra sumontuotas tokiame tarsi “vėžimėlyje”, kuris nuolatos sukasi ratu (gerai pažiūrėjus į laikrodžio nuotraukas, matyti, kad jis užfiksuotas kaskart kiek kitoje padėtyje).

Kokia tourbillon’o paskirtis?
Vienas iš esminių mechaninio laikrodžio eigą sąlygojančių faktorių yra laikrodžio padėtis erdvėje – pvz. laikrodis karūnėle į viršų ir karūnėle į apačią greičiausiai turės kiek skirtingą eigą, t.y. jis eis kiek greičiau ar lėčiau. Siekiant niveliuoti šį efektą ir tuo pasiekti didesnį mechaninio laikrodžio tikslumą ir buvo sukurtas tourbillonas**.

Tačiau reikia pažymėti, kad šiuo metu tourbillon’as iš esmės jau nėra (arba itin retai yra) naudojamas siekiant didesnio tikslumo, o labiau egzistuoja kaip tam tikra romantinė komplikacija – mechanizmo sudėtingumo bei jo konstrukcinio įdomumo demonstracija.

Bet pereikime nuo istorinio ekskurso prie šio laikrodžio.

Matyt normalu, kad man, kaip laikrodininkui mėgėjui, norisi daryti įvairius skirtingus laikrodžius – ir ne tik laikrodžius su skirtingais korpusais, ciferblatais ir/ar mechanizmais, bet taip pat ir su įvairiom skirtingom komplikacijom – chronografu, mirusia sekunde, nepriklausoma sekunde, tourbillon’u, repetyru ir kt. Kai kuriuos jų aš jau esu padaręs – kiti galbūt dar laukia savo eilės (jei bus įkandami tiek finansine tiek gebėjimų prasme :).

O laikrodis su tourbillon’u neabejotinai yra vienas tų, kurį visada norėjau padaryti. Problema tačiau, kad mechanizmai su tourbillonais yra išties brangūs. Kai kažkada 2016 m. Heuer pristatė modelį su tourbillon’u Carrera Heuer-02T, kuris kainavo “tik” 14900 CHF (šveicariškų frankų), tai sulaukė tam tikro nedidelio furoro – labai jau jis buvo pigus, nekainavo net keliasdešimt, juolab kelių šimtų tūkstančių :). Šiemet kita mažesnė šveicarų firma Horage pristatė modelį Tourbillon 1, kuris šią kartelę nuleido dar gerokai žemiau – “vos” 7600 CHF. Tačiau net ir ši suma geroookai viršija mano galimybes :D

Ir čia į pagalbą ateina (kaip ir reikia tikėtis) kinai. Kurie XXI a. pradžioj ima gaminti gerokai pigesnius mechanizmus su tourbillon’ais (ir ilgainiui jų atsiranda eilė skirtingų, įvairių gamintojų gaminamų modelių). Pradžioje tokių laikrodžių kainos viršijo $2000, paskui palaipsniui jos nukrito iki $1000, o dabar jau yra įmanoma iš Aliexpress parsisiųsti mechanizmą su tourbillon’u už vos $400… kas tačiau vis tiek yra kiek daugiau nei aš buvau linkęs už jį mokėti :). Siekdamas rasti pigesnį variantą aš vis ieškodavau geros progos ebay ir radęs tokį mechanizmą / laikrodį bidindavau (bet vis nesėkmingai).

Kol vieną kartą panašu, kad pataikiau ant kažkokio išpardavimo – pardavėjas iš Vokietijos gal kokius porą mėnesių kiekvieną savaitę su labai maža pradine kaina dėjo pardavimui po 4-5 skirtingus visai naujus laikrodžius su tourbillon’ais (“labai vokiško” brando Constantin Durmont :DDD). Dizaino prasme tai buvo gana tipiškas kiniškas kičas – viskas labai ‘gražu’, labai blizga, labai paauksuota.

Na ir pavyko vieną jų nusipirkti už pusėtiną (o kaip naujam laikrodžiui su tourbillon’u, tai ir visai nedidelę) kainą.

Turint rankose mechanizmą, buvo reikalingas korpusas. Su tūlu kinietišku mechanizmu (ir šiuo irgi) yra viena tipinė bėda – vėlenėlio aukštis*** pas juos yra paprastai gan didelis – 2.5, 3 ar net dar daugiau milimetrų (palyginimui pas 649X jis – 1.85mm). Jei šis dydis yra mažesnis nei korpuso atitinkamas matavimas – problema sąlyginai nedidelė, – tereik ištekint / išpjaut reikiamo storio distancinį žiedą, kuris dėtųsi ant ciferblato ir padidintų šį aukštį iki reikiamo. Bet va jei jis didesnis… tai išties viską stipriai komplikuoja. Nes nors taip, teoriškai yra įmanoma ir tokią situaciją išpręst arba pratekinant korpusą giliau, arba užvirinant esamą velenėlio skylę ir išgrežiant naują, bet praktiškai nei viena nei kita nėra labai paprasta.

Beapžiūrinėjant mechanizmą, krito į akis, kad jis akivaizdžiai yra sukurtas kiniško “darbinio arklio” DG2813 pagrindu**** – ir nors žinoma dėl irengto tourbillon’o jis yra gerokai skirtingos konstrukcijos ir didesnio skersmens nei DG 2813 (kurio skersmuo 26mm), tačiau artimo storio ir su labai panašiu (kiek pamenu veik tapačiu) velenėlio aukščiu. Kas pasiūlė mintį apie tai, kad tokiu atveju turėtų tikti korpusas skirtas kinietiškam mechanizmui. Pas mane kaip tik stalčiuje jau seniai gulėjo išties labai gražus korpusas nuo Patek Phillipe replikos, kurią kažkada per klaidą buvau įsigijęs. Pamatavus paaiškėjo, kad jis, kaip nekeista, veik idealiai tinka šiam mechanizmui.

Tada dar reikėjo sugalvojus padaryti minimalistinį (idant visas dėmesys tektų būtent tourbillon’ui) ciferblatą, ištekinti mechanizmą laikantį žiedą… ir pirmasis mano tourbillon’as buvo baigtas.

p.s. Tiesa padarius šį laikrodį ir nepraėjus net porai mėnesių aš, man pačiam stipriai netikėtai, įsigijau dar viena mechanizma su tourbillonu (tiksliau visa laikrodį, tokį gerokai pavargusį), kas reiškė, kad kada nors bus dar vienas laikrodis su tourbillon’u… bet čia jau kita istorija ;)

Specs:

Mechanizmas: Dixmont Guangzhou DG8000 automatinis tourbillon’as. 28 rubinai; skersmuo 30.0 mm (tačiau mechanizmas nėra pilnai apskritas, o su nupjautais šoniniais kraštais, dėl ko mechanizmo plotis yra 25.6 mm), aukštis 5.9 mm.
Nors automatiniai tourbillon’ai savaime nėra itin didelė retenybė, tačiau vis tik dažniausiai pasitaiko būtent prisukami ranka (o tarp kiniškų tourbillon’ų šits yra vienintelis su automatiniu prisukimu).
Kaip minėta, net vizuoaliai žiūrint matosi, kad konstruojant jį buvo remtasi DG2813 konstruktyvu, kas neturi stebinti – pagaliau juk raidės kalibro indekse DG abiem atvejais reiškia Dixmont Guangzhou (pirmasis žodis yra gamyklos / brand’o pavadinimas, antrasis – miestas, kuriame ji įsikūrus). 

Korpusas: Kaip minėta Patek Philippe replika – 39mm skersmens, taigi gana nedidelis ir išties labai gražios ir taktiliškai malonios formos. Tiesa teko nemažai padirbėti rankomis, kol nuo galinio dangtelio nušlifavau visus feikinius PP užrašus :)

Ciferblatas: Tiesiog nereikalingas 6497 ciferblatas, kuriame pirma prigrežiau krūvą skylių, paskui jas sujungiau į vieną didelę skirtą tourbillon’ui padirbėjęs dilde, tada nuvaliau nuo paviršiaus dažus ir galų gale padariau dekoratyvinį “saulės” šlifavimą.

Rodyklės: Paauksuotos atkeliavusios kartu su mechanizmu – vienintelis dalykas likęs nuo to “labai auksinio” laikrodžio, kuriame buvo mechanizmas

Dirželis: Tiesą sakant kol kas labai prastas, kartu su replika atkeliavęs, dirbtinės odos… planuoju jį pakeisti nauju iš blizgios Shell Cordovan odos kai prisiruošiu. Užtat išties graži sagtis (nuo kurios irgi teko nušlifuoti PP užrašą :).

Svoris: 64g (su apyranke).

_____________________________

* Kuris net turi lietuvišką Wikipedijos įrašą.

** Jei kam įdomu pasiskaityti apie tai plačiau – galima pradėti kad ir nuo Wikipedijos.

*** Kaip jau esu rašęs, tai atstumas nuo mechanizmo pagrindinės plokštės priekinio paviršiaus (to,ant kurio dedasi ciferblatas) ir prisukimo velenėlio centro.

**** Kuris savo ruožtu buvo sukurtas japoniško Miyota 8215 pagrindu…
DG2813 tai vadinamasis “21 jewels movement” kuris naudojama begalėje pigių (ir ne visai pigių) kinietiškų laikrodžių. Jei perkate kinietišką laikrodį, kur mechanizmas nurodytas kaip 21 jewels, tai veik 100 proc. ten bus DG2813. Įdomus niuansas, kad jis šiaip jau turi 22 akmenis, o ne 21 :)

Updated: 2020-06-18 — 20:49

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *