Vairuotojo laikrodis su mirusia sekunde

Manau, kad jau užmetus akį į nuotrauką, žmogui, kuris ne itin domisi laikrodžiais, kils klausimas: kodėl čia dabar tas ciferblatas skersai stovi? :)

Ir taip, tai atrodo išties keistai, tačiau kita vertus, tai nėra labai jau neįprasta: pvz. savo laiku Omega gamino tokį pakankamai žinomą modelį Chronostop, kur ciferblatas yra šonu… o ir dabartiniu metu Tiffany & Co. repertuare egzistuoja (labai stilingas!) modelis East West, kurio jau pats pavadinimas nusako, kaip ten sumontuotas ciferblatas.

Tokios konfigūracijos intencija yra ta, kad būtų patogiau pažiūrėti kiek yra laiko vairuotojui (įskaitant motociklininką) neatitraukiant (arba nedaug teatitraukiant) ranką nuo vairo. Dėl to toks laikrodis neretai būdavo dėvimas vidinėje riešo pusėje.

Apart šios keistos ciferblato konfigūracijos, šitas laikrodis turi dar vieną ypatybę – taip vadinamą mirusią sekundę (pranc. seconde morte arba angl. dead seconds). Kas tai yra paaiškint nesunku: pas mechaninius laikrodžius sekundinė rodyklė paprastai juda gana sklandžiai (nors ir šuoliukais, bet labai nedideliais – kiekviena sekundė dalinama į 5, 8 ar pan dalių). Dėl to mechaninius laikrodžius labai nesunku vizualiai atskirti nuo kvarcinių, pas kuriuos (99.9% atvejų) rodyklė šoka kas sekundę ir iki kito šuolio guli nejudėdama – it mirus (iš čia ir pavadinimas).

Kvarcuose tas šokinėjimas padarytas energijos taupymo sumetimais – daryti elektros variklio žingsnį kas sekundę yra energetiškai taupiau, negu daryti juos kelis kartus (per sekundę). Nors, reikia pripažinti, mirusi sekundė dėl žmogaus suvokimo specifikos turi privalumų – žmogus geriau suvokia kada įvyksta sekundės virsmas kai sekundinė rodyklė šokinėja, negu kai ji juda sklandžiai. O tai naudinga atliekant mokslinius stebėjimus (ypač ankstesniais laikais, kai tam dar buvo naudojami mechaniniai laikrodžiai ir žmogaus akys) ar pvz. matuojant ligonio pulsą.

Tie ant mechanizmo matomi du aukso spalvos krumpliaračiai bei tarp jų esantis mažytis ir užtikrina minėtą sekundinės rodyklės kassekundinį šokinėjimą.

 

Tad kol kvarcinių laikrodžių nebuvo, tokia šokinėjanti (kartais dar ir taip vadinama) sekundė buvo žinomas dalykas, tačiau retas, kadangi tai reiškė papildomą mechanizmo komplikuotumą (taigi ir kainą). Ir tik XX a. pirmoje pusėje tos mechaninės schemos buvo supaprastintos ir atsirado pirmieji daugiau mažiau serijomis gaminami mechanizmai su mirusia sekunde.  Populiariausi jų Chezard 116 ir vėlesnė (dar labiau optimizuota) jo versija, Chezard 7400. Šiame laikrodyje būtent toks mechanizmas ir sumontuotas.

Tiesa dar ir dabar visa eilė gamintojų daro tokius laikrodžius – į galvą ateina Gronefeld ar Habring2, bet jie žinoma nėra pigūs.

Pats laikrodis visai nedidelis – tik 35mm skersmens, dėl to tinkamas ne tik vairuotojui, bet ir vairuotojai :)

Specs:

Mechanizmas: kaip minėta Chezard 7400, 17 rubinų, šokinėjanti sekundė. XX a. vidurio. Brand’intas ARSA (apie ARSA rašyta prie projekto Blue & Orange). Mechanizmas nors ir, kaip rašiau aukščiau, vienas dažniausių tokio tipo mechanizmų, bet vis tiek retas (ir nepigus – (vintažiniai) laikrodžiai su juo lengva ranka kainuoja nuo $600-700 ir iki $1000+ (jei tai ne Panerai, kur išvis kosmosas). Žinoma (pasikartojanti istorija) man teko ilgai ieškoti, kol aš pajėgiau rasti įsigyt jį už įkandamą kainą).

Ciferblatas ir rodykles: buvę su mechanizmu. Tiesą sakant būtent tai, kad jie nors ir akivaizdžiai paliesti amžiaus, bet puikiai išsilaikę ir sąlygojo nemaža dalimi mintį padaryti tokį laikrodį – labai jau nesinorėjo juos prarasti ir/ar gadinti.

Korpusas: 35mm Alpha Explorer su safyriniu stiklu.

Dirželis: Odinis Rally stiliaus (rally stiliaus dirželiai tai tie su perforacijom :) ).

Svoris: 53 g (su dirželiu)

Updated: 2019-03-13 — 11:00

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *