8 day passion :)

O 8-tą dieną Dievas sukūrė laikrodį… :)

 

Jau esu minėjęs, kad man įdomiausias dalykas laikrodžiuose yra vintažiniai mechanizmai. Ir tarp jų labai specialią vietą užima 8 dienų mechanizmai. Jie yra mano tam tikra laikrodinė “aistra” :)

Ką reiškia 8 dienų? Tai reiškia, kad jie, vieną kartą prisukus, eina 8 dienas*. Kodėl aštuonias, o ne septynias – t.y. savaitę, kas būtų logiška?
Mintis išties ir yra ta, kad prisukinėti juos reik kartą į savaitę – 8 dienos (192 val.) yra tiesiog tam tikra eigos atsarga, kuri, viena vertus užtikrina tai, kad laikrodis vis dar eis, jei bus prisukamas pvz. po 7 su puse dienos, kita vertus, užtikrina eigos stabilumą, nes prisukant jį kas 7 dienas jis nebūna pilnai išnaudojęs visą eigos atsargą**.

Šitas postas šiaip jau neturės jokios didesnės pridėtinės vertės – čia tiesiog bus mano turimų 8 dienų mechanizmų sąrašas. Jie šiaip nėra nei labai brangūs ar kokia nors kita prasme labai jau ypatingai vertingi, tačiau, kaip minėta, jie gan reti, ir dėl to šios nedidelės “kolekcijos” sudarymas man užėmė labai nemažai laiko :)

Dažniausiai šie mechanizmai buvo  naudojami kelioniniuose laikrodžiuose – dabar tai nėra įprasta, bet kažkada keliautojas su savim į bagažą pasiimdavo laikrodį futliare, kurį, apsistojęs viešbutyje, pastatydavo ant spintelės prie lovos :). Tik kartais jie būdavo naudojami kišeniniuose ir išvis retai – rankiniuose laikrodžiuose.

Dėl šios priežasties ir dažniausiai pasitaikantis jų dydis yra ~43 mm skermens, o mažesni pasitaiko geroookai rečiau.

Prie kiekvieno bus nurodytas jo gamintojas ir kalibro numeris (jei jie žinomi) ir taip pat dydis (skersmuo) bei mechanizmo storis (be rodyklių – t.y. tik paties mechanizmo) milimetrais. Na ir kartais dar truputis papildomos informacijos ir/ar minčių.

Didėjimo (išmatavimų augimo) tvarka:

 

Felsa cal. 4100
30.9 / 4.5
Randami Crestwood, Baylor ir kai kuriuose kituose rankiniuose laikrodžiuose. Gana modernus mechnizmas gamintas (kiek suprantu) ~70-aisiais. Yra dar variantas be centrinės sekundės (pastarasis su) – jo skersmuo dar truputį mažesnis – ~28mm.

 

A.Michel cal.50
28.5×23.4 / 5.1
Matyt mažiausias vintažinis (XX a. I ketv.) 8 dienų mechanizmas, naudotas tiek rankiniuose laikrodžiuose, tiek mažuose kelioniniuose. Buvo netgi jo versija prisukama raktu.

 

Lemania (pažymėtas kaip Continental Imp.(orts?))
31.8 / 6.7
Šis (ir po jo einantis) mechanizmai, pasitaikantys su įvairiausias brand’ais ant jų, yra matyt labiausiai tinkami (ir labiausiai naudojami) visokiuose laikrodiniuose projektuose, net jie yra pakankamai maži tam, kad tilptų “standartiniuose” ~45 mm skersmens korpusuose, o ir pasitaiko santykinai dažniau nei kiti tokie maži mechanizmai (nors vis tiek labai retai :) ).

 

Juvenia (mechanizmas galimai yra A.Douard gamybos)
33.4 / 6

 

Angelus cal. SF-N 9 (kalibro numeris nėra originalus gamyklinis – jis “darbinis”, pagal šį straipsnį)
32×21.5 / ? (kažkaip vis dar nepamatavau storio – kada nors papildysiu :) )
Angelus labai žinoma firma ir būtent savo 8 dienų mechanizmais (nors ne šiuo, o kitu kalibru – cal. 240), nes jie buvo naudojami klasikiniuose Panerai laikrodžiuose.

 

Hebdomas
42.2 / 10.4
Populiariausias (ir vienas iš pirmųjų (jei ne pats pirmasis) ir vis dar gaminamas) didelėm serijom gamintas 8 dienų mechanizmas. Pasitaiko ir kelioniniuose ir kišeniniuose laikrodžiuose. Dažniausiai pasitaiko ši versija, bet kartais (daug daug rečiau) būna mažoji – ~35mm skersmens. Balansas yra ciferblato pusėje (dėl to įdėjau ir priekinės pusės nuotrauką) ir dažniausiai jis yra matomas (nors pvz. šio mechanizmo balansas buvo pilnai paslėptas po ciferblatu).

 

LeCoultre
43.0 / 5.3
LeCoultre yra labai žinomas, labai senas, labai gerbiamas mechanizmų gamintojas. Ir laikrodžių irgi, bet bent jau anksčiau, jie daug daug daugiau gamino mechanizmų nei nuosavų laikrodžių ir jų mechanizmus naudojo pačios rimčiausios šveicarų firmos Patek Phillipe, Vacheron Constantine, Audemars Piguet (o ir kitos ne tokios prabangios). Per savo istoriją jie gamino ne vieną 8 dienų mechanizmą, bet šis, mano galva, matyt įspūdingiausiai atrodantis :)

 

Movado cal. 310M
43.2 / 8.6
Labai keistas užrašas ant jo: 15 jewels, 2 substitutes for jewels (t.y. 15 rubinų, 2 rubinų pakaitalai) – tiesą sakant neturiu jokio supratimo, ką tai reiškia “pakaitalai” :)

 

Nežinomas prancūziškas
45.0 / 7.2
Gamintojas nežinomas, bet mechanizmas pažymėtas French made, kas jau savaime yra įdomu, nes reta (ir ne šveicariška :). Gal LIP? ar Sarda? ar dar koks prancūzų gamintojas?
Didelė pagrindinė plokštė, dėl to toks didelis skermuo, bet esu jį matęs ir su mažesne plokšte, tada jis būna įprastinio tokiems mechanizmams skermens (~43mm).

 

Mathey-Tissot žadintuvas (A.Schild kalibras… numerio nepamenu, kada nors patikrinsiu, papildysiu)
47.5 / 10.7
Nurodytas skersmuo yra pilnas skersmuo, tačiau pas šį mechanizmą ant pagrindinės plokštės ciferblato pusėje yra prisukta dar papildoma plokštė, kurioje yra dalis žadintuvo detalių – be šios plokštės, jis būtų įprastinio skermens (~43 mm) ir mažesnio storio.

 

Octava
54.2 / 10.5
Kaip kažkas yra sakęs – reikia daryti tik vieną dalyką, bet daryti jį gerai. Tad Octava gamino tik 8 dienų mechanizmus ir jie buvo populiarūs, dėl to ebay visad yra vienas kitas pardavime. Šis konkretus mechanizmas yra 24 linijų, bet taip pat buvo ir 19 linijų (~43 mm) versija.

 

Waltham size 37
61.2 / 13.1
Matyt didžiausias watch (t.y. ne clock) tipo mechanizmas, kokį žinau. Naudotas kelioniniuose laikrodžiuose, tačiau ši 15 rubinų versija (skirtingai nuo dažniausiai pasitaikančių 7 rubinų versijų, kurios paprastai atrodo daug blankiau nes nėra tokio dekoratyvaus išbaigimo) taip pat buvo naudojama kaip laivo laikrodis.

___________________________

* tiesą sakant dažniausiai ilgiau – 8.5, kartais net daugiau nei 10 dienų.

** tas pats beje pasakytina apie “normalius”, t.y. vienos dienos mechanizmus – nors jie tarsi ir turėtų eiti “tik” 24 valandas, nes yra prisukami vieną kartą paroje (paprastai arba ryte prabudus, arba vakare prieš miegą), tačiau daugumos jų eigos atsarga yra 36 – 44 valandos. Retais atvejais būna 32 valandos (kas jau matyt yra visiškas minimumas), o kartais atvirkščiai – net ir 60 valandų, kas formaliai lyg ir garantuoja eigos atsargą 2.5 paros, tačiau jie vis tiek turėtų būti prisukami kartą paroje, o didelė eigos atsarga yra siekiama užtikrinti eigos stabilumą (t.y. didelį tikslumą).

Updated: 2019-04-08 — 10:34

2 Comments

Add a Comment
  1. O užvedimo spyruoklė tokių aštuoniadienių standartiškai susukta? ar koks specifinis sprendimas lyginant dvidieniais? jei palyginti su sovietiniais staliniais mechaniniais laikrodžiais, tai tikslumas geras pasiekiamas bus turbūt tik per savaitės laikotarpį – pora dienų skuba, vieną dieną tiksliai dvi dienas vėluoja?

    1. Audrius / lietuvoslaikrodis.lt

      Aš nesu specialistas, bet kiek suprantu – tiesiog paprasta spyruoklė, tiesiog kad būgnas didelis, tai ji gerokai ilgesnė (na ar kartais būna du būgnai). Gal ten atvirkštinė kreivė kokia specifinė, bet tai čia reik būt ekspertu :)

      O dėl tikslumo, tai… na, čia toks perdėtas užsižaidimas tuo yra gan naujas dalykas. Anksčiau itin tikslūs buvo juk iš esmės tik transportiniai laikrodžiai – geležinkelio, aviacijos, laivybos (jei neskaitant sporto – observatorinių varžybų etc.), – o šiaip paprasti taigi naudoti pagal tą tipinį algoritmą: prisukinėt kartą dienoj, patikslint pagal radiją kartą savaitėj. Čia tiesiog atpuldavo tas prisukinėjimas kartą dienoj.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *