Laikrodiniai projektai bei pamąstymai apie laikrodžius ir laikrodininkystę

Damascus sky

Ciferblatas yra laikrodžio veidas, todėl suprantama, kad tai viena geriausiu sričių pasireikšti kuribai :)

Laminuotas plienas (taip vadinamas damasko plienas arba tiesiog damaskas) pasižymi tuo, kad jis susideda iš kelių skirtingų geležes lydinių, kurie, tam tikru būdu jį apdorojus, išryškėja. Žmonės, kurie domisi pvz. peiliais ir jų plienais, galėtų nemažai kalbėt apie tai, kas yra ir kas nėra damasko plienas ir kad šiuolaikiniai laminuoti plienai nėra damaskas… bet gal aš čia į tai nesileisiu. Pasakysiu tiesiog, kad paprastoje kalboje, bet kuris laminuotas plienas vadinamas damasku.

Laikrodžiuose jo panaudojimas yra gan retas dalykas. Dažniausiai iš jo daromi ciferblatai, rečiau korpusai. Matyt žinomiausias damaskinių laikrodžių gamintojas yra nedidelė švedų firma Gustafsson och Sjogren, kurie net mechanizmo tiltus iš damasko sugeba padaryt (kas išvis kosmosas, nes jau vien tai, kad tie tiltai yra iš plieno yra labai įspūdinga – plienas tikrai ne pats “patogiausias” metalas šioms dalims gamint).

Žinoma ir man buvo įdomu pabandyti padaryt laikrodį su damaskiniu ciferblatu, bet… na, visi, kas skaito šį tinklapį, jau matyt žino, kokia didžiausia problema visada yra su visokiom retom / neįprastom dalim – jas sunku surasti bei brangu. Damasko strypų ar peilių ruošinių rasti lengva, bet va kai kalbame apie ciferblatą, tai kalba eina apie ~0.5mm storio diską… o tokius retai kas daro (dėl to ir kaina atitinkama).

Bet netyčia užmačiau ebay’juj pardavėją iš Pakistano, kuris šalia damaskinių peilių taip pat pardavinėjo ciferblatų ruošinius. Ir tai išties buvo tik ruošiniai – labai grubiai išpjauti, reikalaujantys dar labai daug darbo iki pavirtimo ciferblatu. Įsigijau vieną jų ir paskui teko ilgai jį šlifuot ir poliruoti…

Kas yra susidūręs su damasku, tai žino, kad pvz damaskinės peilių geležtės paprastai būna pilkai-pilkos – t.y. metalo raštai išryškėja, kaip skirtingo tamsumo pilkos spalvos linijų deriniai. Tai išgaunama damaską ėsdinant rūgštim (ar pan). Tai nesudėtinga ir efektas įspūdingas.

Bet man norėjosi pabandyti kitą damasko apdorojimo būdą, kuris viena vertus duoda gražesnes spalvas, užtat kita vertus jo rezultatai sunkiau valdomi – terminį apdorojimą. Kaip jau minėta, plienas, jį kaitinant, pasidengia oksido plėvele, kas vizualiai matosi, kaip spalvos pasikeitimas. Šis būdas yra naudojamas pvz mėlyndinti plienines rodykles. Damaskas, kadangi susideda iš dviejų (arba daugiau) skirtingų sudėčių plienų, jį kaitinant irgi keičia spalvą, bet kadangi plienų sudėtys skirtingos, jie ir spalvą keičia skirtingu greičiu / prie skirtingų temperatūrų. Tai leidžia damasko raštus išryškinti ir išgauti įvairius mėlynus atspalvius, bet, kaip jau minėta, šis procesas yra gan sunkiai kontroliuojamas (na, bent jau be profesionalios įrangos) – spalvotumas gaunasi tai netolygus, tai nepakankamai kontrastingas, tai dar kas nors. O tokiu atveju tenka ciferbalatą iš naujo šlifuoti / poliruoti idant pašalinti oksido plėvelę ir tada vėl iš naujo kaitinti. Nuotraukose matomo laikrodžio atveju tai buvo daryta 5 kartus, kol gavosi mane tenkinantis rezultatas, matomas nuotraukose (nors gerai įsižiūrėjęs ir jame aš matau trūkumų… bet jau tikrai nenoriu dar kartą perdarinėt, nes kai sakau, kad tas terminis “spalvinimo” procesas yra ne taip paprastai kontroliuojamas… I mean it ;) ).

Kaip minėta, ciferblato ruošinys yra iš Pakistano, dėl to pats damasko raštas gana paprastas. Bent jau man tai primena debesuotą vakaro dangų virš jūros, bet kaip su meno kūriniais – kiekvienas tame gali įžiūrėti ką nori :)))

Specs:

Ciferblatas: 38.7mm damaskinio plieno ciferblatas, kaip minėta iš Pakistano. Sudėtis yra 1095 ir 15N20, jei kam įdomu :) Daug šlifuota, poliruota, termiškai apdorota… dar ir dar ir dar kartą :)

Rodyklės: Aukso spalvos atėjusios kartu su mechanizmu (tiesą sakant, manau, kad jos yra auksinės, kadangi pats mechanizmas iš auksinio laikrodžio ir tuo metu pas Hamiltonus buvo įprasta tiek auksinės rodyklės, tiek sidabriniai ciferblatai su auksiniais skaičiais).

Mechanizmas: 1951 m. Hamilton 917, kaip jau esu minėjęs, tai vienas iš geriausiai išbaigtų didelėmis serijomis gamintų mechanizmų ever (gaila diena apsiniaukus, tai visas jo grožis nelabai atsiskleidžia).

Korpusas: 45mm nerūdijančio plieno pilkai nusmėliasrovintas su užsukama karūnėle.

Dirželis: 22mm mėlynas tikros odos.

Svoris: 88g.

 

Parduotas.

Updated: 2018-03-13 — 18:15

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

LIETUVOS LAIKRODIS © 2013-18        Frontier Theme